2010. május 2., vasárnap

Francesca (c.1420-1492)

Francesca  (ejtsd: francseszka), Piero della vagy Piero degli Franceschi, umbriai festő, szül. Borgo San Sepolcro 1420 körül, meghalt u. o. 1492. Sienai mesterektől szülőhelyén nyert benyomásokon kívül döntő befolyással volt művészetére Domenico Veneziano, kinek 1439-45. segédje volt Firenzében a Santa Maria Nuova freskóinál. A freskó terén Masaccio folytatója, az Uccello, Castagno és Domenico Veneziano által művelt térmegoldás és perspektíva, valamint világítási problémák nagy továbbfejlesztője. Világos színezésével, mely tekintettel van a levegő, és napfény okozta változásokra, már a plein-air festészet problémáit érinti. Függő képein az olaj- és temperafestés együttes hatásait igyekszik érvényesíteni. Kis vidéki körre szorítkozó művészete nem volt művészi jelentőségének megfelelő kihatással a festészet fejlődésére, és mint ilyen, korában izolált jelenség. Legkorábbi munkája (1445) a Mária misericordiana oltárkép szentekkel (Borgo San Sepolcro képtár), ezt követi Sigismondo Malatesta Szt. Zsigmond előtt térdel (freskó, 1451, Rimini S. Francesco), továbbá Trónoló Madonna négy szenttel, fölül az Angyali üdvözlet (oltárkép, Perugia képtár).
Mária misericordiana oltárkép szentekkel

A freskók helye Piero della Francesca a Basilica di San Francesco Arezzo (Olaszország).

1461-66 közötti időből való Federigo da Montefeltre urbinói herceg és neje, Battista Sforza profil-arcképe, hátlapjukon az ábrázoltak erényeit dicsőítő triumfus ábrázolással, gyengéd umbriai tájkép-háttérrel (Uffizi). Művészi működésének második korszakát (1460-94) a San Francesco (Arezzo) freskói nyitják meg, melyek rongált állapotukban is nagy művészi egyéniségről tanúskodnak:  a kereszt történetének epizódjai, Sába királynő látogatása Salamonnál, Heraklius csatája Chosroes perzsa királlyal. Constantinus győzelme Maxentius fölött, Constantinus álma (a világítás egészen modern fölfogásával) és az Angyali üdvözlet.

Megszentelt kereszt legendája. Arezzo, S. Francesco
Csodálatos perspektívai ábrázolásával és az alvó őrök meglepő realitásával hat a Krisztus föltámadása (freskó, Borgo S. Sepolcro képtár), nemkülönben az áldott állapotban levő Madonna (del parto, freskó, Monterchi). Plein-air fölfogásának egyik egyszerű példája a Krisztus keresztelése (London, National Gall.), a kis Szt. Jeromos donátorral (Velence, Akadémia). A térmegoldás és színezés finomságát mutatja a Krisztus megvesszőztetése (Urbino képtár), az ünnepélyes Madonna szentekkel és a térdelő urbinói herceggel (Brera). Áhítatos egyszerűségű a nem teljesen befejezett: Krisztus imádása éneklő és zenélő angyalokkal (London, National Gall.). Teoretikus értekezéseket is írt a perspektíváról: De prospectiva pingendi; De quinque corporibus regularibus.
Irodalom: Witting (Strassburg, 1898). Graber (Basel 1920). del Vita A (Firenze 1921). Fónagy.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése