2010. május 3., hétfő

Maiano, Benedetto da (1442-1497)

Benedetto da Maiano  (1442-1497), firenzei szobrász s építész, 10 évvel idősebb bátyjának, Giuliano da Majanónak neveltje. Egy-ideig közös műtermük volt és Benedetto da Maiano sokat segédkezett Giulianónak. Műveinek nagy részét márványból faragja, de szereti a színezett terrakottát is. Legnevezetesebb építészeti műve a firenzei Strozzi-palota (alapkő 1489-ben), melyet azonban többen Giuliano da Sangallónak tulajdonítanak. A kétemeletes, első és második emeletén kerek ikerablakokkal ellátott hatalmas méretű rusztika-palotának antik tagozású koronázó párkányát 1500-ban Simone Pollaiuolo (Cronaca) alkotta. Benedetto da Maiano első önálló szobrászi műve Szt. Savinus emléke a faenzai székesegyházban (1470 körül). Ugyanebben az időben jön létre a firenzei Sta Croce szószéke is páratlanul finom reneszánsz építészeti tagolásával, Szt. Ferenc életéből vett beszédes domborműveivel és az erény-allegóriák nemes kis szobraival. 1475.


Sta Croce szószéke, Firenze
Antonio Rossellino hatása alatt Benedetto da Maiano Szt. Fina oltárát faragja a san-gimignanói székesegyház számára. 1475 előtt alkotja Benedetto da Maiano a sienai S. Domenico gyönyörű felépítésű, az evangélisták domborműveivel ékes márvány-ciboriumát két kandelábert tartó, térdeplő angyalával. A 70-es években Benedetto da Maiano bátyával együtt a firenzei Palazzo Vecchio belső termeinek ékesítésén dolgozik. A pratói székesegyházba került a trónoló Madonna dell' Ulivo (terrakotta) és egy Pietá-dombormű (márvány), melyeket Benedetto da Maiano saját birtokának kápolnája számára mintázott. Nemesebb az előbbinél a berlini Friedrich-Múzeum trónoló Madonnája, egyike a quattrocento legfenségesebb szobrainak.

A 80-as évek derekán Benedetto da Maiano a lorettói székesegyház és a nápolyi Monte Oliveto templom számára dolgozik, Arragoniai Máriának Antonio Rossellinótól kezdett síremlékét befejezi és egy háromosztású márványoltárt farag, középen az Angyali Üdvözlet domborművével. Benedetto da Maiano alkotása a firenzei Museo Nazionale két alakból álló relief-csoportja, mely fejedelem koronázását ábrázolja (1490). Pár év múlva jön létre Filippo Strozzi síremléke a firenzei S. Maria Novellában, bensőséges Madonna-relieffel, 1495-ben pedig Szt. Bartolusnak a san-gimignanói S. Agostinóban lévő síremlékével készül el. Benedetto da Maiano kitűnő képmásokat is mintázott. Ezek között Filippo Strozzié (Louvre) és Pietro Mellinié (Museo Nazionale) a legnevezetesebbek. A budapesti Szépművészeti Múzeumban egy kis agyagrelief - Krisztus a samariai nővel - képviseli Benedetto da Maiano művészetét. Vasari szerint Benedetto da Maiano Budán Mátyás király udvarában is megfordult, akinek számára intarziás ládákat, terrakotta és márvány dolgokat (?) készített. - Irodalom: Dussler: Benedetto da Maiano. Ybl.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése