Andrea del Sarto: Hárpia és Madonna, Galleria Firenze
Freskó, 502 x 356 cm
Caesar diadala,Villa Medici, Poggio Caiano
Az u.n. szobrász portréja, vagy feltételezett önarckép
Madonna és a gyermek a fiatal Szent János, c. 1518, Galleria Borgheze, Róma
Messze hatott, Franciabigio, Rosso, Pontormo a tanítványai, Vasari, Salviati az ő hatása alatt állottak, sőt színeiket tőle vették a késő firenzei barokk festők is. 1508 óta közös műhelyt tart Franciabigióval.
Korai munkái (1508-12) között az első a Boldog Filippo Benizzi, a szerviták alapító szentjének életéből vett 5 freskó, továbbá a Királyok imádása és a Mária születése (Firenze, S. Annunziata előcsarnoka). Az előbbieket a szép tájképháttér, valamint az épületháttérrel bírókat a szimmetrikus kompozíció jellemzi. A legutóbbi, a később (1513-14) festett Mária születése Ghirlandaio hasonló tárgyú képe mellett, mely a quattrocentót mutatta be, a cinquecento egyik legszebb és legelőkelőbb reprezentációs képe a virágzó reneszánsz gazdag enteriőrjével és kosztümjeivel. Korai freskó még (1511) a Verrocchio kompozíciójára támaszkodó Krisztus megkeresztelése (Firenze, Lo Scalzo).
Chiostro dello Scalzo, a Keresztelő Szent János quattrocento végi kerengőjének a védőszent történeteit elbeszélő monokróm stílusú szürke freskóciklus
1513-18 között teljesen a cinquecento stílusára megy át Leonardo és Fra Bartolommeo nyomain, egyes kompozícióiban még Dürer rézmetszeteiből is vesz át alakokat. Még félénk a Schongauer egy rézmetszetére visszamenő Krisztus és Magdolna (Uffizi), színes és lendületes egyik legszebb függőképe, az Angyali üdvözlet (1513, Pitti), a Fra Bartolommeo kompozíciójára valló Szt. Katalin eljegyzése (1512 után, Drezda), az I. Ferenc elragadtatását megnyert, Rafael Canigiani Madonnáját variáló Mária a gyermekkel, a kis Jánossal és Erzsébettel (1514-15, Louvre, ismétlése München), a rossz állapotban levő Madonna a gyermekkel és a kis Ker. Jánossal (Budapest, Szépművészeti Múzeum), továbbá a kontúrok elmosásában mesterművei: a szigorúan háromszögbe komponált Madonna delle Arpie, így nevezve a Madonna alapzatán lévő 2 hárpiától (1517, Uffizi) és a fesztelen együttesbe állított Szent Ágoston, Péter mártír, Lőrinc és Ferenc, elől a térdelő Szt. Sebestyénnel és Katalinnal, az ún. Disputa della Trinitá (1517, Pitti).
A Szentháromság vitája. 1517. Firenze, Galleria Palatina o Pitti
Második nagy freskósorozatán a barna barnába festett freskókon Ker. János életéből (Firenze, Lo Scalzo kolostor keresztfolyosó) egy évtizedig dolgozott (1515-26). E freskók a színek mellőzésével, kevés alakkal, nagy, kifejező gesztusokkal a klasszikus stílus példái. Köztük a legkiválóbbak: János kereszteli a népet, Salome tánca, János fővétele, János fejének átnyújtása, Joachim és az angyal. Kolorisztikus stílusa melodikus színharmóniáival, a kontúrok elmosásával (sfumato) most éri el magaslatát (1518-24); Caritas (1518 Louvre), Krisztus siratása (Bécs, Kunsthist. Museum), Mária a gyermekkel, a kis János, Erzsébet és Katalinnal (Szt. Pétervár, Ermitage), a csodaszép ifjú Keresztelő János mezítelen fél alakja (1520-21), a színeiben világító, de kifejezésében hideg Krisztus siratása, továbbá Mária felhőglóriában szentekkel (1524, valamennyi Pitti), hozzájuk csatlakozik két igen színes, apró alakos jelenet a bibliai József életéből szép tájképben (Pitti, 1525-31) nagy színtömegekkel plasztikus hatásra törekvő, monumentális stílusának kora. Egyik legszebb példája a Madonna del Sacco a zsákon ülő Szt. Józseffel (1525, lunetta-freskó S. Annunziata kolostorfolyosó), továbbá a színességével és a kezek élénk játékával ható Úrvacsora (1526-27, freskó S. Salvi kolostor), a négy álló szent (1528, Uffizi), a Felhőkön trónoló Madonna szentekkel (1528, Berlin), a színes, nagy pózban ülő Szt. Ágnes, továbbá Katalin, Margit egyes alakjai (1528-29, Pisa dóm), a hatalmas mozdulatú Ábrahám áldozata (Drezda).
Külön helyet foglalnak el életteljes arcképei. Már Madonnái is jórészt arcképek, amelyek felesége, a szép Lucrezia del Fede vonásait viselik, őt külön is festette (Prado, érettebb korban Berlin). Férfi arcképei közül: Ifjú arckép (Pitti) és az ún. szobrász (London, National Gall.). - Irodalom: Biadi (Firenze 1820); Guiness H. (London 1901); Knapp F. (Halle 1905); U. a. (Bielefeld 1907); Schaeffer E. (Berlin 1906); Reumont A. (Leipzig 1835). Fónagy.
Tovább>>>
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése