Források>>>
A nagy triász (balra Paolo Veronese) viola de bracción játszik, jobbra Tiziano nagybőgőn, Tintoretto Veronese mögött, mind muzsikusok alakjában láthatók, részlet a Kánai menyegzőből (1563)
Szent sebestyén vértanúsága
Villa Barbaro
Európa elrablása
Palazzo Ducale, Velence
1571 után időre esnek a dogé-palotában levő művei, a legszabadabban felfogott mitológiai kép, Európa elrablása, nagy allegorikus képe, Sebastiano Venier lepantói győzelme és pompázó allegóriái a mennyezeten: a Hit, Fortuna, tulajdonképpen Velence allegóriája (tanulmány vagy másolat utána, Budapest, Szépművészeti Múzeum), közöttük a leghíresebb Velence apotheozisa, fönn a dicsőségtől koronázott, felhőkön trónoló Veneziával, alatta erkélyen Velence szépeivel és lenn ágaskodó lovakon a győzedelmes páncélos vitézekkel, dekoratív tehetségének legszebb alkotása.
Többé-kevésbé dekoratív kompozícióihoz csatlakoznak, bár vallásos tárgyat feldolgozó, de tulajdonképpen a korabeli velencei nobilik lakomáit ábrázoló képei, nagyszerű architektúrával és jellegzetes alakokkal: a Kánai menyegző (1562-63), Az emausi lakoma (1560-70), Simon farizeus lakomája (valamennyi Louvre, az utóbbi Torinóban is); a Kánai menyegző másik pompás feldolgozása (Drezda); Lévi lakomája, 3 boltíves architektúrájával (1573, Velence, Akadémia); Nagy Szent Gergely lakomája (1572 Vicenza, Monte Berico) Egyéb vallásos képei részint santa conversacionék: a ragyogó fülkében trónoló Madonna szentekkel (Velence. Akadémia), a szinte pompázó ceremóniaként fölfogott Szent család (Louvre, Bécs) és még inkább a Madonna, ki oszlopos csarnokban biztosítja védelméről a Cuccina-család tagjait (Drezda), mások ismét elbeszélő jellegűek: Krisztus passziójában a tájkép hangulata kíséri a tragédiát, Krisztus a kereszten (Louvre. Uffizi, Budapest. Szépművészeti Múzeum), ismét máshol drámailag mozgalmas, mint a Keresztvitel (Drezda), nagyszerűen ünnepélyes a Királyok imádása (Drezda, Bécs, München) lírikusan megható Krisztus búcsúja anyjától (Pitti), valamint a kissé ünnepélyesebb Krisztus és a kapernaumi kapitány, Krisztus és a házasságtörő nő (Mindkettő München) és a drámai Lázár föltámasztása (Uffizi), passzívabban hat az előkelően felfogott Angyali üdvözlet (Uffizi) Bibliai és szent történetein majd finom érzelmes női alakjai kapnak meg: Szent Jusztina mártírhalála, Szent Katalin (mindkettő Uffizi), Szt. Heléna keresztlátomása (London), majd előkelő szertartásossága: Mózes megtalálása (Drezda, Madrid) Eszter Ahasvérusnál (Uffizi), vagy érzéki bujasága: Zsuzsánna a fürdőben (Drezda, Madrid)
Mitológiai képei egész modernül és szabadon domborítják ki az emberi tartalmat a már említett Európa elrablása (Velence Doge-palota). Vénusz és Adonisz (Prado), Mars és Vénusz (Szt. Pétervár). Nem épen nagyszámú arcképeit inkább előkelően hűvös színharmóniájuk, mint lélekfelfogásuk jellemzi: Daniele Barbaro velencei patrícius (Pitti és Drezda), Fiatal nő (Louvre), Női arckép (München) két neki tulajdonított arckép Budapest, Szépművészeti Múzeum. (Páncélos férfi mellképe, Velencei patrícius az utóbbi a Pálffy-gyüjtemény) Műhelyét fivére Benedetto (1538-1598) és fiai Carletto (1570-1596) és Gabriele (1568-1631), heredes Pauli (Paolo örökösei) néven folytatták. Tanítványai még: Battista Zelotti (megh. 1592 körül) ki gyakran segédje a jelentékenyebb Paolo Farinati (1522-1606).
Irodalom és forrás: Biadego G. Intorno a P. V. (Venezia 1899), Caliari P., Paolo (Róma 1888). Fry R., P.V. (London 1903). Meissner H. Paolo (Knackfuss-Künstlermon, Bielefeld 1896). Fónagy.
Tovább>>>
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése