Mária misericordiana oltárkép szentekkel
A freskók helye Piero della Francesca a Basilica di San Francesco Arezzo (Olaszország).
1461-66 közötti időből való Federigo da Montefeltre urbinói herceg és neje, Battista Sforza profil-arcképe, hátlapjukon az ábrázoltak erényeit dicsőítő triumfus ábrázolással, gyengéd umbriai tájkép-háttérrel (Uffizi). Művészi működésének második korszakát (1460-94) a San Francesco (Arezzo) freskói nyitják meg, melyek rongált állapotukban is nagy művészi egyéniségről tanúskodnak: a kereszt történetének epizódjai, Sába királynő látogatása Salamonnál, Heraklius csatája Chosroes perzsa királlyal. Constantinus győzelme Maxentius fölött, Constantinus álma (a világítás egészen modern fölfogásával) és az Angyali üdvözlet.
Megszentelt kereszt legendája. Arezzo, S. Francesco
Csodálatos perspektívai ábrázolásával és az alvó őrök meglepő realitásával hat a Krisztus föltámadása (freskó, Borgo S. Sepolcro képtár), nemkülönben az áldott állapotban levő Madonna (del parto, freskó, Monterchi). Plein-air fölfogásának egyik egyszerű példája a Krisztus keresztelése (London, National Gall.), a kis Szt. Jeromos donátorral (Velence, Akadémia). A térmegoldás és színezés finomságát mutatja a Krisztus megvesszőztetése (Urbino képtár), az ünnepélyes Madonna szentekkel és a térdelő urbinói herceggel (Brera). Áhítatos egyszerűségű a nem teljesen befejezett: Krisztus imádása éneklő és zenélő angyalokkal (London, National Gall.). Teoretikus értekezéseket is írt a perspektíváról: De prospectiva pingendi; De quinque corporibus regularibus.Irodalom: Witting (Strassburg, 1898). Graber (Basel 1920). del Vita A (Firenze 1921). Fónagy.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése