Bernini mégis építészeti alkotásainak csak tömegképzésében csoportosításában, a belső téralkotásban a belső pompázatos díszítésében volt újító. A részletek tekintetében nem törekedett új motívumokra, megőrizte a régi formákat. Viszont annál jobban átdolgozta az öröklött plasztikai stílust. A naturalista mintázást eddig nem látott tökélyre vitte. A hús lágyságát, a ruhakelmék, csipkék anyaghatását bámulatos technikával éreztette. A fúróval való fellazítás a kivájások, a márvány fényezése mind arra jó, hogy a felület valószerű hatását emelje. Éppoly nagy volt a nagyszabású, mint a kisebb feladatok megoldásában. Mellszobrai e műfaj remekei közé tartoznak. Festészete jelentéktelen. Legtöbb effajta művét állítólag ő maga pusztította el. Önarcképe a firenzei Uffiziben elég figyelemreméltó alkotás. Bernini a szobrászatot atyjától, Pietro Berninitől tanulta. Gyors mintázó képessége már ifjúkorában jelentkezett. Korai munkái között legnevezetesebb az Aeneas- és Anchises-csoport (Róma, Villa Borghese), melyen még atyja tartózkodó stílusának hatása érzik. Ez a műve Scipione Borghese bíboros megrendelésére készült, akinek számára aztán a már sokkal lendületesebb Dávidot (1619), Perszephone elrablását (1622) és Apolló és Daphne megkapóan könnyed csoportját (1625) faragta. Mindhárom a Villa Borghesében. 1623. VIII. (Barberini) Orbán pápa trónra-léptével kezdődik
Apolló és Daphne
Legnevezetesebbek a Piazza Barberini Triton-kútja (1644), a Piazza Navona négy folyam-kútja (1644) és a Santa Mária sopra Minerva előtti kút a kis elefánt hátán álló obeliszkkel. A Fontana Trevi terve is Berninire megy vissza. Mellőztetése alatt X. Ince pápa uralkodásának első felében a Sta Maria Vittoria-templom Bernaro-kápolnájának pazar díszítését alkotta a mester. Ennek oltárát ékesíti a felhőkön elterült Szt. Teréz extázisát ábrázoló, korát páratlanul jellemző, felülről megvilágított márványcsoport, melyben a vallásos önkívület finom erotikával párosul. Ez időben tervezett másik munkája, egy allegorikus márványcsoport, csak töredékesen valósult meg. A Chigiek számára a római Sta Maria del Popollóban (1656) és a sienai székesegyházban (1658-59) épít egy-egy kápolnát. Az előbbit a művészetére igen jellemző szobrokkal, Dániel és Habakkuk alakjaival ékesíti. Hosszú élete alatt Bernini számos mellszobrot alkotott, melyek közül talán az ifjúkorában készült Scipione Borghese bíboros és az öregebb éveiben faragott Gabriello Fonseca orvos képmásai a legnevezetesebbek. Számos portrét és szobrot alkotott VIII. Orbán s X. Ince pápákról, melyek közül azonban sok elkallódott. Így elpusztult I. Károly angol király képmása is. XIV. Lajosról egy kevéssé sikerült, később Curtiusszá átalakított lovas szobrot és egy képmást (Versailles) mintázott. Aggkorában alkotta tanítványaival a római Angyalhíd túlságosan mozgalmas angyalait, (kettő a mester sajátkezű műve) és Beata Ludovica Albertini (S. Francesco a Ripa), minden nyugtalansága mellett is hatásos fekvő alakját. Utolsó műve egy kezét áldásra emelő nagy Krisztus-szobor (fél-alak) volt. Bernini alkotásaiban korának művészi vágyai a legnagyszerűbben teljesültek be. Joggal lehet műveit egyenként kritizálni, de azoknak együttese századának mégis legelhatározóbb jelentőségű művészi eseménye.
Forrás, irodalom: Baldinucci (1682); Dom. Bernini (1793); Stan. Fraschetti (1900); Hültl (1906); Boehn (1912).
Tovább>>>
Bernini Pietro (1562-1629), olasz szobrász, B. Giovanni atyja. Mint festő kezdtepályáját. A 80-as években Antonio Tempestának segédkezett a caprarolai Farnese-palota és valószínűleg a Vatikán dekoratív freskóinak festésében, 1584-ben Nápolyba megy, hol Michelangelo Naccarinivel két kutat, továbbá a Fornaro-kápolnának (Gesú nuovo). a Monte di Pietá-templom homlokzatának és a Gerolomini-templom Ruffo-kápolnájának szobrait faragja. 1605 körül Rómában telepszik le. Első itteni műve a S. Maria Maggiore keresztelő kápolnájában lévő Assunta-dombormű (1606-11). Mária mennybemenetelét Bernini itt Tizianónak híres velencei képe alapján teljesen festői stílusban ábrázolta. Ugyanezen templom Borghese-kápolnája számára VIII. Kelemen koronázásának reliefjét és 4 kariatidát farag. 1616-ban a San Andrea della Valle Barberini-kápolnájában lévő, ültéből fölugrani készülő Ker. Szt. Jánost, 1623-ban pedig Bellarmin bíboros síremlékének (Gesú) két allegóriáját hozza létre. Baglione szerint utolsó műve a római Piazza di Spagna eredeti elgondolású Barcaccia-kútja, melyet rendszerint Lorenzo Bernini művének mondanak. Élete végén főleg dekoratív szobrokat faragott kertek számára. Későbbi stílusa szorosan egyezik nagy fiának modorával. Bámulatos technikai tökélyre vitte, a márvány úgy engedelmeskedett vésőjének, fúrójának, mintha viasz lenne. Művészetében a plasztikai formák határozottságát festői nyugtalanság, bizonytalanság váltja fel. Domborműveiben Bernini szinte impresszionisztikus hatásokat vált ki. (Ybl)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése