Források>>>
Színezése úgy olajképein, mint freskóin rendkívül élénk és lágy, a sötét részeken szerette a gyengéd átmeneteket, úgyhogy azon idők sok jeles művészének tanúsága szerint arra született, hogy alakjaiba szellemet leheljen és az élő test frissességét, adja bennük vissza, jobban, mint valamennyi festő Velencében és azonkívül” írja Vasari, ki mint Michelangelo föltétlen híve, bár kevésbé értette a velenceiek festői irányát, mégis Bellini fölé helyezte.
Még Vasari előtt a művésszel csaknem egykorú Castiglione, Cortegianojában, Leonardo, Mantegna, Rafael és Michelangelo mellett egyéni és tökéletes stílus mesterének nevezi. Lodovico Dolce dialógusában (1557) említi, hogy művészete a fiatal Tizianóra hatással volt. Képein a táj annyira egybeolvad az alakokkal, hogy első pillanatra nem tudjuk, melyik a fontosabb rajtuk. Mindkettő egy egységes lágy lírai álmodozó hangulat kifejezője a puszta lét szépségének és nyugodt festői megjelenésének hordozója. Velük egy egész zsánernek, a velencei novellaképnek megteremtője, akár előkelő embereket ábrázol zene és olvasmányok mellett parkjukban heverészve, akár pásztorokat és parasztokat a valóságos természet ölén. Az irodalmi hangulatot hozzájuk Vergilius akkor kedvelt bukolikáiban, Sannazaro Arcadiájában, de még korábban Poliziano és Lorenzo de Medici költészetében találjuk. Félalakos képeket már Bellini is festett, hangulatos, lélek-teljes elmélyítésüket ő adta nekik. A velencei novella-képek hangulatát, a bibliai és antik történetből vagy mondából merített képeire is kiterjeszti, melyek tárgyát sokszor a homályosságig elmossa, úgyhogy azok pusztán az alakok szépségével, a táj költői fölfogásával, a színek varázsával és világító erejével („fuoco giorgionesco”) hatnak. Főereje színeinek költészetében van mely a fémes, zománcos fényektől, a tárgyaktól elvonatkoztatott lágy színharmóniákba, a tiszta tónusfestésbe ment át.
Híres freskói velencei paloták homlokzatán a tengeri levegő páráinak estek áldozatul. Művészetének szellemét csak függőképei őrizték meg, de ezek nehezen választhatók külön a hozzájuk közel állóktól. Ma mintegy 25 képet tartanak saját kezétől valónak. Kompozícióit különösen két rézmetsző, Giulio és Demenico Campagnole használta fel rajzaiban és metszeteiben, továbbá Cariani képeiben, de Giorgione fölfogása még a XVI. században nem egy későbbi velencei képe mögött is rejtőzik, innen a sok ál-Giorgione-kép.
Castelfrancoi Madonna
A vihar, avagy Giorgione családja (Velence, Pal. Giovenelli).
Három napkeleti bölcs
Továbbá az ú. n. Három napkeleti bölcs (Bécs, Kunsthist. Museum), melyen három férfiút látunk egy hegy tetején sötét fák és sziklák közepette. A középkorú s az öreg egymással beszél, míg a harmadik, a gyönyörű szép ifjú körzővel és háromszöggel rajzolva néz az alattuk elterülő városkára, melynek egét a lenyugvó nap végső sugarai aranyozzák be. Ennek is tárgyát újabban Vergilius Aeneisében vélték fölfedezni: Aeneas Evandernél, a latinok királyánál, ki fiával, Pallassal ama helyet jelöli meg, ahol a capitolium fog épülni. A képet kortársak állítása szerint Sebastiano del Piombo fejezte be. E képek tartalma kevéssé fontos, az első modern tájképek, melyek az alakokkal egy lírai egészbe olvadnak. Tárgyuk szerint ezekhez csatlakozik két elveszett képének másolata: Lucrezia Borgia fiának horoszkópot állíttat (Drezda) és egy Th. v. Kessel metszetéből ismert fiatalkori képének, Párizs megtalálásának, durva kéztől származó töredéke. A két Ida-hegyi pásztor (Budapest, Szépművészeti Múzeum). A természet és emberek álomszerű szépségét fejezi ki két szép érzéki női aktjával és a zenélő ifjakkal a Koncert a szabadban (Louvre) és a szűzi szépségében szabadban szunnyadó Vénusz (Drezda). Mindkettő előkészítője Tiziano művészetének, kinek ifjúkori munkáinak is tartották sokáig őket, amint a Koncertet is (Pitti), a zene hatásának a három különböző korú férfiúra gyakorolt eme legfinomabb megérzékítését. Már ez utóbbi képe erősen az arckép határán mozog, melyet szintén bevon költői hangulatképeinek körébe. Egy fiatalember arcképe (Berlin) még a Bellini által vont határok között van. Szélesebb, festőibb előadású az úgyszólván fehér és feketében tartott, melankolikus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése