A XVII. század és íróinak dicsérő himnusza után, a Vasari nem egészen objektív ítéletén indultak a XIX. század írói, élükön Jakob Burckhardttal, ki Ciceronéjában tehetségének méltánylása mellett sem kíméli a „lelkiismeretlen mázolás” vádjától. Az impresszionizmus elismerésével azonban mégis a festők véleménye győzött Tiziano, kinek aranyos tónusa határozta meg korábbi műveinek stílusát, utolsó munkáiban már jelezte Tintoretto művészi fejlődésének útját. Ő maga pedig műtermének falára állítólag ezt írta jelmondatul: „Michelangelo rajza és Tiziano színei” és mégsem volt eklektikus a bolognai festők értelmében. Gipszöntvényeken és modelleken, Michelangelo napszakai után készített másolatokon tanulmányozta az emberi test anatómiáját, ami párját ritkította a velencei festészetben, sokszor mesterséges világításnál, ami viszont a világítás későbbi mesterére vall. Emellett a Perspektíva tanulmánya a végtelen terek szuverén festőjét készítette elő benne így lett a velenceiek legnagyobb naturalistája, kinek viharzó temperamentuma alkotta ama sokszor óriás méretű dramatikusan mozgalmas történelmi kompozíciókat, a nagyszerű mozdulatú alakokkal, hatalmas épületek vagy fantasztikus tájképek előtt, melyek sötét, de hangos színeiből, idegesen odarakott energikus ecsetvonásokból az élet szava harsog felénk. A nála vagy 10 évvel fiatalabb Veronese reneszánsz-derűje és pompázó életszépségével szemben ő az ellenreformáció, a barokk, sötét színeket, nagy kontrasztokat kedvelő szenvedélyességének a megtestesítője. Utána a XVII. század művészete ennek a jegyében fejlődött. Bibliai és mitológiai képein a valóság pátosza a festői előadás páratlan találékonyságával és készségével egyesül, arcképei pedig a lelki megjelenítés egyszerűségével döbbentenek meg. Melléknevét Tintoretto (a. m. a kis festő) az atyja után kapta, aki kelmefestő volt. Rövid ideig Tiziano tanítványa, művészetének kezdeteire velencei paloták homlokzatát díszítő, elpusztult freskói voltak jellemzők. Ránk maradt korai művei (1535-48) Schiavone és Bonifazio hatását mutatják: az aranyos barna tónusú Bemutatás a templomban (Velence, S. Maria del Carmine), Szent Heléna megtalálja Krisztus keresztjét (Velence S. Maria mater Domini), az Úrvacsora (1547, Velence, S. Marcuola) és a Lábmosás (1547, Escorial). A következő időszak (1548-61) a fény és a színesség kora. A Szt. Márk megszabadít egy halálraítélt rabszolgát (1548, Velence, Akadémia) hatalmas tömegével, az égből lebukó Szt. Márk plaszticitásával és perspektivikus ábrázolásának merészségével, valamint fénykontrasztjaival már egyéni útjain mutatja. Mozgalmasságában még fokozottabb a Szt. Márk megment egy szaracént a hajótörésről; a térábrázolás nagyszerűségével és a főeseménynek a kép sarkába tolásával hat a Szt. Márk tetemének Alexandriába szállítása (mindkettő Velence, Palazzo reale), a világítás és a fölfogás misztikus kontrasztjával a Szt. Márk tetemének megtalálása (Brera) és a Szt. Ágnes föltámaszt egy ifjút (Velence, S. Maria dell Orto). A tájábrázolás szinte ariostói romantikáját látjuk. Szt. György megmenti a királyleányt (London, National Gallery) és a Bűnbeesés képén, aktok szenvedélyes mozdulatait az Abel megöletésén (mindkettő Velence, Akadémia).
Krisztus a Pilátus elött
Házasságtörés
A canai menyegző (1561, Velence, S. Maria della Salute) a jelenetnek egy terembe helyezett nagyszerű perspektivikus ábrázolásával, az alakokon elsuhanó fényjátékkal zárja le a művész eme korszakát. Az 1560-70 közötti képeket a helyszínek tompítása jellemzi, az előbb használt vörös, kék és narancsvörös mellett a barnásvörös jelentkezik és a színek jobban egymáshoz hangolódnak. 1559-ben kezdődik a Scuola di San Roccóval való összeköttetése, amely számára haláláig mintegy 56, főleg Mária és Krisztus életét ábrázoló óriási képet festett és melyeken egész művészi fejlődését követhetjük. Egyik legkorábbi munkája itt a nagy Keresztre feszítés (1565). Az óriási alakoktól hemzsegő kompozíciót, mely magától három csoportra oszlik, az összefogó aranyos tónuson kívül a központba összefutó fények és a csoportokat uraló diagonális vonalak, nemcsak festőileg, de formailag is szigorúan összetartják, lelki tartalmával pedig tragikus magaslatra emelkedik, ennek egyik kisebb változata az erősen megsötétedett Keresztre feszítés a velencei akadémiában, inkább tájképhangulatával hat pedig a velencei S. Cassianóban levő (1568). A passió tragédiája sokat foglalkoztatta: a halott Krisztus megrázó ábrázolásával a velencei S. Giorgio Maggiore sírba tételén (1562 körül), a fényjátéknak és tragikai fenségnek hatalmas pátoszával a velencei akadémia Krisztus siratásán, Krisztus látomásszerű megjelenésével a S. Rocco, Krisztus Pilátus előtt képén. Amily mozgalmas volt kompozícióiban, oly nyugodtak arcképei, egyszerűek, mindez póz nélkül valók, egyszínű barna vagy szürke háttérrel, néha egy oszlop előtt, ritkán kilátással a tengerre vagy csak jelzett tájra, minden az arckifejezésre, a szemekre központosítva, melyek hatása feledhetetlen.
Esther előtt Ahasuerus 1547-1548
Fölfogásban ezekhez csatlakozik a Louvré-ban levő kissé korábbi Zsuzsánna a fürdőben és a későbbi (1580 körül) hasonló tárgyú Bécsben, fantasztikus kertben, melynek buja pompájából déli napsütésben ragyog elő Zsuzsánna fehér aktja és a drezdai ún. Menekülés, a páncélos férfi és fehér női akt kontrasztjával. Dramatikus mozgalmassága tetőpontját éri el a velencei S. Maria dell Orto két óriási kompozícióján: Az aranyborjú imádásán és az Utolsó ítéleten, míg az ugyanott levő Mária templomba menetele a végtelen magasságú lépcsővel és az alakok térbehelyezésével a térábrázolás valóságos diadala. Az itt megkezdett úton haladnak a Scuola di San Rocco sokszor óriási kompozíciói a megváltás ó és új testamentumi történeteivel (1580-94). melyeken teljes szuverenitással löki el magától a leggyakoribb tárgyak hagyományos földolgozási módját: ég és föld, felhők és természet, egyes alakok és tömegek, világítási kontrasztok, valaha egyszerűen ábrázolt jelenetek a legkomplikáltabb jelenségekké lesznek egy tisztán festői látású hatalmas alkotó géniusz kezében. Az ellenreformáció, a barokk felfokozott világszemléletének nyugtalan formái ezek a reneszánsz egyensúlyos fölépítésével szemben. Csak egyes képtárgyak említésére szorítkozunk: A rézkígyó csodája; Mózes vizet fakaszt a sziklából; A mannaszedés; Az angyali üdvözlet; Királyok imádása; Pásztorok imádása; Krisztus keresztelése; Az úrvacsora; Krisztus az olajfák hegyén; Krisztus mennybemenetele. Ugyanekkor folytatja munkáit a Doge-palota számára és különféle templomok részére. Érdekes, hogy ezeknél, ellentétben a San Roccobeli képekkel, gyakran vette már a tanítványok és segédek működését igénybe. A Doge-palota utolsó idejéből való képein a zöldes tónust a hideg kékes tónus váltja fel, melynél csak az erős vörös és kék és mellettük egy intenzív fehér marad meg, az ecsetvonások pedig már csak jeleznek. A Doge-palota képei között a Venezia megjelenik Niccolo da Ponte dogénak című részleteinek szépsége mellett nehézkes fölépítésű, szabadabbak a dramatikus csataképek, de szelleme legnagyobb lendületet a Paradicsom képében vesz, mely méretre, de az alakok száma szerint is a világ egyik legnagyobb festménye (32 láb magas. 79 széles), melyhez a vázlatokat már 1587-ben kezdte. A kép központja Krisztus és az előtte térdelő Mária, kik körül megszámlálhatatlan alak lebeg a végtelen koncentrikus köreiben, mint a Dante égi rózsájában. A részletek (nincs két egyforma mozdulatú alak rajta) háttérbe szorulnak a világítás, a színek és a vonalak központ felé törekvő koncentrációjában és a színek alárendelődnek az erős sötét karmazsinvörös és a mély világítású kék tónusának. A végtelen érzete még szabadabb lebegést, a színek még világosabb, tisztább földöntúliságot nyernek a Louvré-nak a végleges kiviteltől sokban eltérő vázlatán. Művészete egy hosszú folyamat végén áll, a XV. század térábrázolási törekvései, Leonardo és Correggio fényárnyék festése, a velenceiek színekben látása végső megoldásaihoz jutottak benne, az olasz festészetben. Eredményeinek folytatását a spanyolok, és németalföldiek művészetében kell keresnünk. A Doge-palota képeivel egyidejűleg (1590-94) látszik az Ernst-múzeum vázlata, mely Szt. István ábrázolja amint országát Szűz Mária oltalmába ajánlja. Segédei csak kezek voltak az ő géniuszának szolgálatában, köztük a fia, Domenico Robusti (1562-1637) férkőzött a legközelebb hozzá. - Irodalom: Stearns (London 1895); Thode (Bielefeld u. Leipzig 1901); Holborn (London 1903); March Phillips (u. o. 1911); Soulier (Páris 1911); Waldmann (Berlin 1921); Hadeln, Handzeichnungen des Tintoretto (Berlin 1924). Fónagy.Tovább>>>
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése