Utolsó vacsora, Sant' Appolonia, Firenze
Szerzőnk Castagno festői stílusának keményebb és nyersebb karakterét belevetíti az emberi egyéniség túlzó rajzába, és Veneziano némiképpen szelídebb jellegű stílusát a jellem képében is tükrözteti. Odáig jut a művészi stílus és az emberi karakter mindenkor veszélyes következtetésekre csábító összeötvözésében, hogy végül is Castagnóval megöleti Venezianót. A történeti tény az, hogy Veneziano négy esztendővel túlélte Castagnót. Viszont jelentős érdeme a Castagno biográfiának, hogy benne Vasari a toszkánai iskola minden túlzó rajzosság kultusza mellett is találóan bírálja a mester valóban kemény kolorizmusát, amelyben persze éppen Castagno stílusának sajátos értékei is megnyilvánulnak.
Levétel a keresztről
Mária mennybevitele, szentekkel ( táblakép, a firenzei San Miniato fra le Torri számára készült, 1449-1450, Berlin-Dahlem, Gemäldegalerie) ; Híres emberek („Uomini illustri", bibliai és históriai személyiségek alakjai - freskóciklus, készült a legnaiai Villa Carducci számára, 1450-1451, Firenze, Sanf Apollonia) ; Szent Julianus és Krisztus - Szent Jeromos két szenttel és Szentháromság (két kápolna freskói, 1455 körül, Firenze, Santissima Annunziata); Niccolò da Tolentino (freskó, 1456, Firenze, Santa Maria del Fiore).
Domenico fő müvei : Madonna szentekkel (oltárkép, a Santa Lucia dei Magnoli számára, 1445 körül, Firenze, Uffizi; predellájának képei : szentek történetei, külföldi múzeumokban); Háromkirályok imádása (rondótábla-kép, 1450-es évek, Berlin-Dahlem, Gemäldegalerie); Keresztelő Szent János és Assisi Szent Ferenc (freskó, 1450-1460, Firenze, Santa Croce).
Következésképpen Vasari tévedései közé tartozik ez utóbbi freskó Castagnó-nak és nem Venezianónak tulajdonítható ; továbbá Veneziano Carnesecchi-Madonnája nem korai, hanem érett müve a mesternek (London, National Gallery); végre Castagno nem az 1478-i Pazzi-összeesküvésnek, hanem az 1434-i Albizzi- és Peruzzi-féle lázadásnak a tetteseit festette meg elpusztult freskóján a Bargello falára. Fontos még tudni, hogy a firenzei Santa Maria Nuova - több életrajzban is említett - templom az ilyen nevű kórház temploma volt, ma Sant' Egidiónak hívják, és nem tévesztendő össze a Santa Maria Novella-templommal. Jellemző Vasárinak, a késői cinquecento művész-írójának szemléletére Castagno elegáns életvitelének elismerő méltatása is.
Hazai közgyűjteményeinkben egyik mesternek sem található műve; Castagno egy követőjétől a budapesti Szépművészeti Múzeumban van egy Keresztre feszítés táblakép.
[Bibliográfia: ML címszavai (Németh Lajos); Boskovits Miklós : Toszkán kora reneszánsz táblaképek (Corvina-sorozat, Bp. 1968) ; Berti, L. : Diamanti.]
tovább>>>
tovább>>>
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése