Fra Giovanni Angelico da Fiesole, akit a világi életben Guidónak hívtak, nem volt kevésbé kiváló festőnek és miniátornak, mint amilyen kitűnő volt szerzetesnek, ezért mindkét okból megérdemli, hogy díszes emléket állítsunk róla. Bár kényelmesen meglehetett volna a világi életben és vagyonán kívül még kedvére kereshetett volna is művészetével, amelyet már ifjú korában kitűnően értett, ő mégis, természeténél fogva higgadt és jóságos lévén, saját lelki békéje és nyugalma érdekében, de főként lelke üdvösségéért, jobbnak látta belépni szerzetesnek a prédikáló barátok rendjébe. Mert bár Istent szolgálni minden helyzetben lehet, némelyek mégis úgy érzik, hogy jobban üdvözülhetnek a kolostorban, mint a világi életben. Amilyen üdvös eredménnyel jár ez a jó lelkek számára, épp úgy az ellenkezőjére vezet s valóban nyomorúságos és szerencsétlen végre jut azoknál, akik más célból lesznek szerzetesek.
Irodalom: Vasari
Irodalom: Vasari
Fra Giovanni kezétől származik firenzei kolostorában, a San Marcóban, néhány miniatúrával díszített kóruskönyv, amelyek oly szépek, hogy többet nem is lehet mondani róluk. Ezekhez hasonlók azok, amelyeket a fiesolei San Domenicóban készített és amelyeket hihetetlen odaadással dolgozott ki. Igaz ugyan, hogy ebben a munkájában egyik bátyja segédkezett neki, aki ugyancsak miniátor és igen gyakorlott festő volt. Ennek a jóságos festő-páternek egyik első műve egy táblakép volt, amely a firenzei Certosában az Acciaiuoli bíbornok főkápolnájában áll és a Madonnát ábrázolja ölében a Gyermekkel, lábainál néhány igen szép angyallal, akik zenélnek és énekelnek. Festett még a Santa Maria Novella kereszthajójában néhány freskót, a kórussal szemben fekvő ajtó melletti falra. A régi orgonát záró ajtókra pedig egy Angyali Üdvözletet festett, amely ma a zárdában van, a földszinti hálóterem ajtajával szemben, a két kolostorudvar között.
A derék pátert érdemeiért annyira megszerette Cosimo de'Medici, hogy
amidőn a San Marco-templomot és kolostort felépíttette, a káptalan egyik falára megfestette vele Jézus Krisztus kínszenvedését. A kereszt lábánál egyik felől ott állnak szomorkodva és sírva az összes Szentek, akik szerzetesrendek fejei vagy alapítói voltak; a másik oldalon Szent Márk evangélista áll az Isten-fiú Anyja mellett, aki eszméletét vesztette, amint a világ Megváltóját megfeszítve látta. Körülötte ott áll még a másik két Mária, akik keseregve támogatják őt, továbbá Szent Kozma és Szent Demjén. Állítólag Szent Kozma alakjában Fra Giovanni barátját, Nanni dAntonio di Bancót ábrázolta. E kép alá, a kórusszékek támlái fölött elvonuló falsávra, egy fát festett, amelynek lábánál Szent Domonkos áll, míg az ágakat végző körökbe belefestette mindazon pápákat, bíborosokat, püspököket, szenteket és egyháztudósokat, akiket a prédikáló barátok rendje mindaddig adott a világnak. Az első kolostorudvarban, félkör alakú mezőnybe, gyönyörű alakokat freskált, továbbá egy igen sokat dicsért Feszületet, amelynek lábánál Szent Domonkos áll. A hálóterembe pedig, hogy ne is beszéljünk mindarról, amit a cellák számára és a falakra festett, egy, az Új Testamentumból vett jelenetet festett, amely kimondhatatlan szépségű. De különösen csodás szép a templom főoltárának táblaképe, amelyen egyszerűségükkel nemcsak a Madonna és az öt körülvevő Szentek (akik hozzá hasonlatosak) ébresztenek áhítatot minden szemlélőben, hanem a Szent Kozma és Demjén s más szentek vértanúságának történeteit ábrázoló predella is olyan, hogy képzelni sem lehet nagyobb odaadással megfestett, sem finomabb és jobban felfogott kis figurákat, mint az ott lévők.San Marco könyvtár, Firenze
Angyali üdvözlet. Muso el Prado
Képek forrása (Irodalom:Vasari: A reneszánsz nagy művészei, ABC Könyvkiadó Rt. 1945)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése