Tornabuoni kápolna
Mária születése 1486-90. Freskó, Firenze, Santa Maria Novella-templom
Drámai hatásban, színezésben nem egy kortársa felülmúlta, de freskóinak egyszerű, komoly fölfogása, világosan csoportosított kompozíciója, szépségérzete és finom ízlése amazok fölé emelte. Lelkületében rokon Gozzolival, de térmegoldása érettebb. Az alakokat és a teret nagy összhangba hozza, a tájkép, városok látképe és a paloták enteriőrjei érdekelték, az antik építészeti emlékek és azok dekoratív díszítései, antik oszlopok, szobrok és szarkofágok, melyekről egész csomó vázlata (Codex Escurialensis, 1491 körül) maradt ránk egy tanítványa másolatában, és amelyeket képein fölhasznált. Az előtér elmélyítésével kapcsolatot képező Ghiberti festői elrendezése és Rafael nagyszerű megoldása között. Kissé hűvös tárgyilagossága, különösen függőképein, néha szárazon hat. Munkásságának első korszaka 1485-ig terjed. Szent Fina életéből vett freskói: halála és temetése (1475, San Gimignano, dóm) már elemeiben tartalmazzák későbbi jellemző jegyeit, melyek erősebben nyilvánulnak meg következő freskóin (1480, Firenze, Ognissanti): Szent Jeromos dolgozószobájában, a XV. századbeli tudós minden fölszerelésével, száraz tárgyilagosságában éles ellentéte Botticelli ugyanott és ugyanazon időből való rajongó Szt. Ágostonának, a refektóriumban levő Úrvacsora, a Leonardo előtti ábrázolások egyik legjelentékenyebbike, amely inkább a bibliai hűségre fekteti a fősúlyt, szép kilátásával a kolostor kertjének fáira és röpködő madaraira. Korának kolostori életéből ad jellemző képet a csak újabban fölfedezett és a Vespucci család arcképei miatt érdekes Maria Misericordiana. 1481-ből valók a Sixtus kápolna (Róma) freskói: néhány méltóságteljes pápaalak, de főleg Krisztus első tanítványainak, Péter és Andrásnak meghívatása, melyen sziklás partok közötti folyó tájképén kívül a kétoldalt elhelyezett, akkor Rómában élő firenzeiek arcképcsoportja, köztük Giovanni Tornabouoni, IV. Sixtus kincstárnoka s a pápai udvarba hívott görög filológus, Argyropulosz, kap meg. Ez időbe esik néhány függőkép: a Verrocchio hatását mutató komoly Trónoló Madonna szentekkel (Lucca, dóm) és az ötvös aprólékosságával megfestett ékszerek, perzsaszőnyeg, váza és ornamentikával ékesített Trónoló Madonna szentekkel és angyalokkal (Uffizi). 1485-1494 jelzi alkotó erejének legérettebb korszakát. Megnyitja ezt (1485) egyik főmunkája, a Santa Trinitá (Firenze). Sassetti kápolnájának freskói: jelenetek Szt. Ferenc életéből, köztük III. Honorius jóváhagyja a ferencrendiek alapszabályait, hű képe egy pápai konzisztóriumnak, hátul a firenzei Loggia dei Lanzi és a Palazzo Vecchioval, Lorenzo de' Medici és lyoni üzlettársa Francesco Sassetti, valamint fiaiknak, a többi között Angelo Poliziano arcképeivel, továbbá a Giotto S. Crocebeli freskója után, a későbbi idő minden pompájával festett Szt. Ferenc siratása. Még jelentékenyebbek, egyben legjellemzőbb munkái, a Santa Maria Novella (Firenze) szentélyének freskói (1486-90).Ghirlandaio Ridolfo, firenzei festő, Ghirlandaio fia, született Firenze 1483. meghalt u. o. 1561.
Előbb atyja, majd nagybátyjának tanítványa, később Fra Bartolommeo vezetése alatt, majd Rafael hatása alatt képezte magát. Működött Firenzében. Legjobb munkái a két utóbbi mester befolyását mutatják. Korai munkái Leonardo befolyására vallanak: Szent Katalin eljegyzése (1505 körül Firenze Convento della Quiete). Fra Bartolommeo hatása alatt keletkezett: Mária imádja a gyermeket, mögötte 2 angyal (Berlin), továbbá Pásztorok imádása (1510, Budapest, Szépművészeti Múzeum) 2 jelenet Szent Zenobius életéből (Uffizi). Korábbi munkák: Krisztus a két Máriával Golgotára megy (Firenze Pal. Antinori), Mária megkoronázása (1504, Louvre). Fónagy.
Tovább>>>
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése