Szűz Mária megkoronázása, Tempera, fa, 200 x 287 cm Galériában degli Uffizi, Firenze
Szűz Mária koronázása , 1441-45, fa, 167 x 69, 172 x 93, 167 x 82 cm, Pinacoteca, Vatikán.
A gyermek Jézus imádása az erdőben (a kis Keresztelő Szent Jánossal és Szent Bernáttal, oltárkép, a firenzei Medici — később Riccardi-palota kápolnája számára készült, 1459, Berlim Dahlem, Gemäldegalerie); Angyali üdvözlet (lunetta- táblakép, 1450-es évek, London, National Gallery); Madonna angyalokkal (táblakép, készült a Villa del Poggia Imperiale számára, 1465 körül, Firenze, Uffizi); Mária élete (freskóciklus, Fra Diamante közreműködésével, 1467/69, Spoleto, Duomo szentélye). Vasari biográfiájánban jelentős mozzanatként tűnik fel a freskóciklusok jeleneteiben ábrázolt bibliai vagy legendabéli személyiségek, képébe beöltöztetett egykorú személyiségek inkognitó-portréira való utalás. Ez a szokás egyre gyakoribbá vált a quattrocento festészetében oltárképek tábláin is. De sem az itt említett esetben, sem másutt nem lehet Vasarinak vagy más szerzőknek hitelt adni, csupán akkor, ha a mű progromja valóban indokolttá tette elsősorban a mecénáson vagy más, a szóban forgó művel közvetlen vonatkozásban álló személyiségek ilyetén szerepeltetését.
Filippo Lippi festészetét hazai közgyűjteményeinkben követőinek müvei: a Szépművészeti Múzeum két táblaképe — egy Madonna és egy Madonna szentekkel, ez utóbbi valószínűleg Fra Diamante műve - képviseli.
(Bibliográfia és forrás: ML címszava (Németh Lajos) ; Boskovits Miklós: Toszkán kora reneszánsz táblaképek (Corvina-sorozat, Bp. 1968) ; Tátrai Vilmos: Filippo Lippi. Bp. 1977, MKK.)
Vasari: La vita
Még több>>>
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése