Duccio (Duccio di Buoninsegna) 1255 körül született, és 1318 körül halt meg, valószínűleg Sienában, Vasari életrajza már csak viszonylagos rövidsége miatt sem tükrözi méltóképpen annak a nagy jelentőségű életműnek a képét, amelyet a Giottót mintegy előkészítő nagy festőhármas : a római Cavallini, a firenzei Cimabue és a sienai Duccio nagyszerű életpályájának eredményeként a kutatás rekonstruált. Szerzőnk mégis lényegében helyesen látja Duccio tudatos törekvését a bizánci festészeti stílusból való kiemelkedésre, amely mindenekelőtt abban nyilvánult meg, hogy Duccio — Cavallinival és Cimabuéval egyetemben - nemcsak utat tört Giotto számára, hanem a legnagyobb festőegyéniség hatására ő maga is továbbfejlesztette egyéni piktúráját, és így lett a sajátos sienai protoreneszánsz festészet őse.
Mária megkoronázása, Szépművészeti Múzeum, Budapest
Ránk maradt fő müvei: Rucellai-Madonna (a firenzei Santa Maria Novella számára, 1285, Firenze, Uffizi) ; „Maestá"-Madonna (a sienai Dóm számára festett sokrészes oltárkép, trónoló Madonna angyalokkal és szentekkel, az életrajzban említett jelenetekkel Mária és Jézus életéből, 1308—1311, Siena, Museo dell'Opera del Duomo és több kisebb kép külföldi, európai és amerikai gyűjteményekben). Vasari tévedései közül megemlítjük, hogy Duccióval csaknem egyenlő terjedelemben tárgyal és ugyanolyan szinten méltat a biográfiában egy olyan sienainak vélt művészt (Mocciót), aki egyrészt nem is volt sienai, másrészt említett müveit a kutatás másoknak tulajdonítja. Felette jellemző példáját nyújtja a szerző az ö cinquecento-közepi sajátos individualisztikus szemléletének akkor, amikor a sienai Dóm híres graffito márványpadlózatának remeklését egyetlen mesternek — Ducciónak - tudja be érdemül, míg a valóságban ez a hosszú századokon keresztül kialakult kollektív müvesség nagyszerű produkciója volt. Duccio a protoreneszánsz festészet három nagymestere közül az egyetlen, akinek magyarországi közgyűjteményben is látható eredeti műve: ez az esztergomi Keresztény Múzeumnak Jeremiás prófétát ábrázoló kis táblaképe, amely egy oltármű pártázatának idekerült részecskéje.
Irodalom és forrás: ML címszava (Mojzer Miklós) ; Boskovits Miklós : Korai olasz táblaképek (Corvina-sorozat, Bp. 1966) ; Jajczay János: Duccio. Bp. így3, MKK; Baccheschi, E.: Classici.
Polyptichon 92,13 cm széles x 50,39 cm magas
National Gallery of Art, Washington, DC, Egyesült Államok
Utolsó vacsora
Tehát Duccio, a nagyra becsült sienai festő megérdemelte, hogy azok, akik sok évvel utána születtek, dicsérettel emlegessék, hiszen ő készített először olyan márványmozaikot - mégpedig a sienai Dóm padlózatán -, amelyen a figurák fekete és fehér kövekkel vannak kirakva; ezt a módszert, mint bárki saját szemével meggyőződhet róla, a modern művészek bámulatos tökélyre emelték. Duccio nem zárkózott el a régi stílus utánzásától, de fölöttébb józan ítélőképességgel megfelelő formában ábrázolta figuráit, amelyek, ahhoz képest, hogy a szóban forgó művészet igen nehéz, nagyon is jól sikerültek.
Duccio a fény és árnyék egyszínű festésének módszerét utánozva saját kezűleg tervezte meg és rajzolta le az említett padlózat mozaikját; a Dóm részére festett egy táblaképet, amelyet annak idején a főoltáron helyeztek el, majd levették, és a tabernákulumot tették a helyére, amelyben Krisztus testét tartják; ez most is látható. Mint Lorenzo di Bartolo Ghiberti írja, az említett táblakép Miasszonyunk megkoronázását ábrázolta szinte bizánci stílusban, amelyet a művész nagymértékben vegyített a modern stílussal; a képnek nemcsak az eleje, hanem a hátoldala is be volt festve, ugyanis a szóban forgó főoltár körös-körül igen díszes; az említett kép hátoldalán Duccio az újszövetség főbb jeleneteit ábrázolta; igen szép kis figurái nagy igyekezetről tanúskodnak. Megpróbáltam kideríteni, hol található manapság ez a táblakép, de bármennyire igyekeztem is, nem sikerült nyomára akadnom, illetve megtudnom, mit csinált vele Francesco di Giorgio, a szobrász, amikor bronzból készítette el újra az említett tabernákulumot a márványdíszekkel együtt, ahogy ma is látható. Duccio ugyancsak Siena városának számos képet festett aranymezőben, a firenzei Santa Trinitá-templom számára pedig táblaképet készített, amely az angyali üdvözletet ábrázolja. Később igen sokat festett Pisa, Lucca és Pistoia különféle templomainak; e művei, amelyeket mindenki fennen dicsért, fényes hírnevet szereztek és nagy jövedelmet biztosítottak neki.
Passio történetek, Maesta, 1308-11
De végül is nem tudjuk, hogy Duccio hol halt meg, hagyott-e maga után rokonokat, tanítványokat vagy vagyont: ám elegendő, hogy ránk hagyta a fekete-fehér márványmozaik készítésének tudományát, ezzel igen hasznos szolgálatot tett a művészetnek, tehát megérdemli, hogy szüntelenül magasztaljuk és dicsérjük, hiszen kétségkívül azok közé tartozik, akik növelték a művészet rangját és díszét, s ezzel jót tettek; hiszen akik a páratlan lelemények csínját-bínját kutatják, beírják emléküket a többi csodálatos dolog közé.De visszatérve a mi Ducciónkra, megjegyzem, hogy a Megváltó születése utáni 1350-ik év körül alkotta müveit.
-VÉGE DUCCIO SIENAI FESTŐ ÉLETRAJZÁNAK-
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése