Gentile da Fabriano: Oltárkép, Santa Trinità, Firenze
Gentile fő müvei : Mária koronázása, szentek, és jelenetek a szentek életéből (poliptikon, a Valle Romita-beli Val di Sasso minorita temploma számára készült, 1400 körül, Milano, Brera). Háromkirályok imádása és Jézus gyermekségének jelenetei (oltárkép, a firenzei Santa Trinità számára készült, 1423, Firenze, Uffizi; egyik predella-képe : Paris, Louvre) ; Madonna angyalokkal, szentek és jelenetek a szentek életéből (poliptikon, a Quaratesi család megbízásából a firenzei San Niccolò Oltrarno számára készült, 1425, London, National Gallery; egyes részletei: Roma, Pinacoteca Vaticana; Washington, National Gallery).
A római San Giovanni in Laterano freskóciklusáról (1427-től) csupán rekonstrukciók tanúskodnak.
Pisanello: Zsigmond római császár
Pisanello: Fürjes Madonna
Pisanello fő müvei: Madonna della Quaglia (Fürjes Madonna, 1420 körül, Verona, Museo del Castelvecchio). Angyali üdvözlet (freskó, fali síremlék keretező díszítése, a szobrászati rész Jézus feltámadása, Nanni di Bartolo firenzei szobrász műve, 1424-1426, Verona, San Fermo Maggiore); Szent György és a hercegkisasszony (freskó, kápolnahomlokzat falképének fennmaradt része, 1436-1438, Verona, Sanf Anastasia); Szent Eustachius látomása (táblakép, 1436-1438, London, National Gallery). Hercegkisasszony arcképe az Este-házból (táblakép, 1435-1440, Paris, Louvre); Lionello d'Este arcképe (táblakép, 1441, Bergamo, Accademia Carrara) ; továbbá szépséges rajzok sora, elsősorban kosztümök és állatok, természet után készült tanulmányok (mindenekelőtt az úgynevezett Codex Válláraiban, Paris, Louvre) ; végűl érmei: (1438-től kezdve, kiemelkednek Johannes Palaiologos, Filippo Maria Visconti, Lionello d'Este, Novello Malatesta, Vittorino Féltre, Cecília Gonzaga, Alfonso d'Aragona érmei, portréprofil előlapjukkal és allegorikus hátlapjukkal, a világ nagy múzeumaiban). A lateráni freskóciklus pisanellói része (1431-től) ugyancsak rekonstrukciókból ismeretes, csupán egy kis töredéke maradt fenn (Roma, Pinacoteca Vaticana).
Pisanello: Hercegkisasszony az Este-házból, portré, Párizs, Louvre
Vasari tévedéseinek élén Pisanello keresztnevének téves közlése áll. Gentile nem a marchei, hanem a lombardiai és toscanai (elsősorban sienai) és némiképpen Alpokon túli (elsősorban francia) példákon iskolázott, Pisanello pedig Veronában (elsősorban Stefano de Zevió-tól) tanult, majd a velencei Palazzo Ducale freskóit vele egy időben festő Gentile nyomán haladt pályáján; Pisanello sosem tanult Andrea del Castagnótól; Gentile és Pisanello sosem versenyzett a lateráni freskóciklus festésében, ezt az elsőnek halála után a második folytatta. Vasari méltóképpen emeli ki Gentile és Pisanello rajzművészetének jelentőségét, nemhiába volt szerzőnk az ő „Libró" jával a rajzgyűjtésnek is úttörője. Vasari írott forrásokat kiaknázó eljárásának példája Paolo Giovio nocerai püspök, neves historikus és a comói híres portrégaléria egybegyűjtője levelének közlése, továbbá utalásai és hivatkozásai Bartolomeo Platina, az ugyancsak kuriális humanista nevezetes művére, a pápák történetére, végre olyan szépirodalmi forrásokra is, mint például Guarino da Veronára, a humanistára, a magyar Janus Pannonius tanítójára.John Palaiologosz fordított profilja
Egyébként Giovio volt a pápai kúria művészet iránt érdeklődő azon notabilitásainak egyike, akik Vasarit életrajzainak írásba foglalására ösztönözték. Egyetlen kis magyarázat: a „galíciai Szent Jakab" nem más, mint a híres észak-spanyolországi középkori búcsújáróhely, a Galícia tartományban levő Santiago de Compostella. A két mester művészete hazai közgyűjteményeinkben csupán hatásában tanulmányozható, elsősorban az esztergomi Keresztény Múzeum néhány képén.[Bibliográfia: Gentile: ML címszava (Németh Lajos ) ; Pisanello : ML címszava (Németh Lajos) ; Vayer Lajos : Pisanello lateráni freskó fragmentuma a vatikáni múzeumban, Filológiai Közlöny 1968; mindkét mesterről: Vayer Lajos: Masolino és Róma. Bp. 1962 vonatkozó részletei; Gentile: Grassi, L.: Tutta; Pisanello: Chiarelli, R.: Classici.J
Még több Pisanello>>>
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése