Masolino (Tommaso di Cristofano Fini) 1383-ban születtett Panicale di Valdehàban, meghalt valószínűleg 1440-ben, Firenzében. Vasari lényegbevágó felismerései közül a legdöntőbb : Masolino, az „internacionális gótika" stilizáló tendenciáit összegező egyik legnagyobb itáliai festő, elsősorban Masaccio közvetlen hatására, zseniálisan tette magáévá a reneszánsz festészet vívmányait, mindenekelőtt a perspektíva következetes tanulmányozásának területén. Masolino a festészet fejlődésében azt a szerepet játszotta, amelyet a szobrászatban Ghiberti.
Fő müvei: Madonna dell'Umiltà (Alázatos - mert nem trónuson, hanem a földön ülő — Madonna, táblakép, 1423, Bremen, Kunsthalle) ; Madonna Szent Annával és angyalokkal Masaccióval együtt festette, táblakép, a firenzei San Ambrogio számára készült, 1423 körül, Firenze, Uffizi) ; Pietà (freskó, 1424—142$, Empoli, Museo della Collegiata) Szent Péter történetei (freskóciklus, 1424—1427, Firenze, Santa Maria del Carmine, Cappella Brancacci), ehhez tartozik Adam és Eva bűnbeesésének jelenete is, és a ciklusnak a béna meggyógyulását és Tabita feltámasztását ábrázoló jeleneteiben Masaccio is közreműködött a háttér megfestésében; Keresztre feszítés, evangélisták és egyházatyák, apostolok, Szent Katalin és Szent Ambrus történetei, Szent Kristóf (freskóciklus, 1429—1431, Róma, San Clemente, Cappella del Sacramento); Mária menny bevitele, Hócsoda, szentek (poliptikon, a római Santa Maria Maggiore számára, 1429-1431, Napoli, Museo Nazionale di Capodimonte; London, National Gallery; Philadelphia, Johnson-gyűjtemény) ; Mária élete (freskóciklus, 1435 körül, Castiglione d'Olona, Collegiata) ; Keresztelő Szent János történetei (freskóciklus 1435 körül, Castiglione d'Olona, Battistero).
Vasari lényeges tévedései: Masolino nem ifjan halt meg, hanem idősebb korában; a Carmine-kápolna freskóciklusának festése közben Masolino Magyarországra távozott, és itt Filippo Scolari, a Pipo Spano néven ismeretes és firenzei condottieréből magyar főúrrá vált mecénás megbízásainak tett eleget (sajnos ezekből a műveiből semmi sem maradt ránk).
Madonna gyermekkel
Alexandriai filozófusok, San Clemente, Róma, freskó
Vasari lényeges tévedései: Masolino nem ifjan halt meg, hanem idősebb korában; a Carmine-kápolna freskóciklusának festése közben Masolino Magyarországra távozott, és itt Filippo Scolari, a Pipo Spano néven ismeretes és firenzei condottieréből magyar főúrrá vált mecénás megbízásainak tett eleget (sajnos ezekből a műveiből semmi sem maradt ránk).
[Bibliográfia : Vayer Lajos : Masolino és Róma - Mecénás és művész a reneszánsz kezdetén. Bp. 1962; ML címszava (Boskovits Miklós).]
Banketten, freskó és további munkák
"Véleményem szerint mindazok, akik nagy fáradsággal művelt művészetükben megközelítik a tudás legmagasabb fokát, igazán elégedettek lehetnek. Nemkülönben azok is, akik a derekas munkájuk jóvoltából élvezett örömön és gyönyörűségen kívül erőfeszítéseiknek némi gyümölcsét is látják, kétségkívül nyugodt és igen boldog életet élnek. Akiket pedig történetesen akkor ragad el a halál, amikor életük boldog útját járva csaknem elérik valamely tudomány vagy művészet tökéletes ismeretét, azoknak emlékezete nem enyészik el, ha dicséretesen fáradoztak művészetük igaz céljának megvalósítása érdekében. így hát mindenki tőle telhetően törekedjen tökéletességre, mert ha útján valamilyen akadály megállítja is, felebarátai befejezetlen alkotásait nem magasztalhatják ugyan, de legalább dicsérettel illetik jó szándékát és serény igyekezetét, amelyről néhány fennmaradt és ismert műve tanúskodik. Masolino da Panicale di Valdelsa, aki Lorenzo di Bartoluccio Ghiberti tanítványa, gyermekkorában kitűnő aranyműves és Lorenzo legkiválóbb segítsége volt a kapuk csiszolásában, nagyon ügyesen és tehetségesen formálta meg az alakok ruháit, és nagy hozzáértésről, valamint jó stílusról tett bizonyságot a csiszolásban. Még ügyesebbnek mutatkozott a cizellálás ban, és lágyan munkálta ki mind az emberi test, mind a ruhák domborulatait. Tizennyolc éves korában a festészetre adta fejét, szüntelenül gyakorolta magát; a színkezelést Gherardo dello Starninától tanulta. Aztán Rómába ment tanulni, s az ott töltött idő alatt freskókkal díszítette az Orsina Vecchia palota nagytermét a Monté Giordanón, majd mivel a római levegőtől örökösen fájt a feje, visszatért Firenzébe, és a Carmine-templomban, a Keresztre feszített Jézus kápolnája mellett megfestette Szent Pétert; ez a műve még megvan. A művészek dicsérték a szóban forgó alkotást, így hát Masolino megbízást kapott rá, hogy az említett templomban a Brancacci-kápolnát Szent Péter életéből vett jelenetekkel díszítse; nagy igyekezettel teljesítette is a feladat egy részét, például a boltíven megfestette a négy evangélistát és Krisztust, amint elszólítja Andrást és Pétert a halászhálóktól, illetve Pétert, amint bűne miatt sír, továbbá amikor megtagadja mesterét, és amikor prédikálva téríti a népeket. Masolino megfestette a hajótörést szenvedő apostolokat is, valamint azt a jelenetet, amikor Szent Péter meggyógyítja szolgálóleányát, Petronillát.
Ugyanezen a jeleneten Szent Pétert és Szent Jánost templomba menet is ábrázolta; az előcsarnokban egy szegény nyomorék ember alamizsnát kér tőlük, ők sem ezüstöt, sem aranyat nem tudnak adni neki, de a kereszt jelével meggyógyítják; az egész mű valamennyi alakja nagyon kecsesen, kitűnő stílusban, plasztikusan és lágyan van megfestve, a színezés egységesnek hat, a megrajzolás erőteljes. Az említett alkotást nagyra becsülték újszerűségéért és annak a sok-sok részletnek a megfigyeléséért, amelyet Giotto még egyáltalában nem ismert fel. Ám a szóban forgó jelenetek befejezetlenek maradtak, mert a mestert elragadta a halál. Masolino igen tehetséges ember volt, tulajdonságai összhangban voltak egymással, festményei, amelyeket szorgalommal és nagy szeretettel alkotott meg, könnyedségről tanúskodnak. De mivel szüntelenül tanult és szilárd akarattal fáradozott, teste elsatnyult, emiatt élete időnek előtte megszakadt, túlontúl fiatalon távozott az élők sorából. Ifjan, harminchét éves korában hunyt el, így hát az embereknek hozzá fűzött reményei nem válhattak be.
Freskó: Alamizsna (teljes méret 255x162 cm)
Cappella Brancacci, Santa Maria del Carmine, Firenze
Ugyanezen a jeleneten Szent Pétert és Szent Jánost templomba menet is ábrázolta; az előcsarnokban egy szegény nyomorék ember alamizsnát kér tőlük, ők sem ezüstöt, sem aranyat nem tudnak adni neki, de a kereszt jelével meggyógyítják; az egész mű valamennyi alakja nagyon kecsesen, kitűnő stílusban, plasztikusan és lágyan van megfestve, a színezés egységesnek hat, a megrajzolás erőteljes. Az említett alkotást nagyra becsülték újszerűségéért és annak a sok-sok részletnek a megfigyeléséért, amelyet Giotto még egyáltalában nem ismert fel. Ám a szóban forgó jelenetek befejezetlenek maradtak, mert a mestert elragadta a halál. Masolino igen tehetséges ember volt, tulajdonságai összhangban voltak egymással, festményei, amelyeket szorgalommal és nagy szeretettel alkotott meg, könnyedségről tanúskodnak. De mivel szüntelenül tanult és szilárd akarattal fáradozott, teste elsatnyult, emiatt élete időnek előtte megszakadt, túlontúl fiatalon távozott az élők sorából. Ifjan, harminchét éves korában hunyt el, így hát az embereknek hozzá fűzött reményei nem válhattak be.
Festményei 1440 körül készültek. Paolo Schiavo, aki Firenzében a canto de' Gorin freskót festett Miasszonyunkról és néhány figuráról - ezeknek lába a párkány felett rövidül -, nagy igyekezettel próbálta követni Masolino stílusát. Masolino műveit sokszor megnéztem; véleményem szerint stílusa feltűnően különbözik az őt megelőző művészekétől, ugyanis méltóságteljesen ábrázolta alakjait, lágyan és szép redőkkel festette meg ruhájukat. Arcot is sokkal jobban festett, mint elődei, minthogy megtalálta a módját, miképpen lehet egy kicsit lágyabban ábrázolni az emberi tekintetet, és a test sok szép más részét, ugyanis az elsők között volt, akik rájöttek az árnyék és a fény jelentőségére; ezenkívül igen plasztikusan dolgozott, kitűnően megoldott számos nehéz feladatot a perspektíva terén - például annak a szegény embernek a hátranyúló fél lába, aki Szent Pétertől alamizsnát kér, olyan jó összhangban van a környező vonalakkal és a színek árnyalásával, hogy úgy tetszik, mintha valóban áthatolna a falon. Masolino abban is elöl járt, hogy a nők arcát kedvesebbnek, a fiatalemberek ruházatát könnyedebbnek festette meg, mint a régi művészek; elég jól elboldogult a perspektívával is. De mindenekelőtt a freskók színezésében mutatta meg igazán tehetségét, kiválóan kezelte a színeket, festményei árnyaltak, harmonikusak, nagyon kecsesek, az emberi testet az elképzelhető leglágyabb formában ábrázolta. így hát alighanem a legkiválóbb művészek közé sorolhatnánk, ha a rajzolásban is tökéletes lett volna - s ezen a téren se maradt volna el, ha tovább él -, ugyanis művei igen kecsesek, kitűnő stílusban készültek, színei lágyak és harmonikusak, s bár nem minden részletükben tökéletesen, mindazonáltal plasztikusan és erőteljesen vannak megrajzolva.
vége masolino életrajzának
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése